Fogyasztóvédelmi Szemle megjelenésével egy új interdiszciplináris téma - sőt méltán nevezhető szakterületnek - legkülönbözőbb aspektusainak tanulmányozását és feldolgozását tűztük célul. Nyilvánvaló, hogy a fogyasztóvédelem jogi szabályozása és a különböző jogágakhoz való kapcsolódása tűnik ki, de ma már látható, hogy a fogyasztóvédelem átöleli a különböző műszaki szakterületek, az egészségügy, a közgazdaságtan, a szociológia, és különösen a fogyasztókra zúduló PR és reklámkampányok okán a pedagógia és a pszichológia területét is.
A fogyasztóvédelem történetét áttekintve jól látható, hogy a Caveat emptor!, az Óvakodjék a vásárló! figyelmeztetés, az egyéni védekezés álláspontjáról elérkeztünk az európai uniós és a nemzetállami fogyasztóvédelmi politika gyakorlatáig.
A modem fogyasztóvédelem a 20. század második felében teljesedett ki annak ellenére, hogy az Egyesült Államokban már 1899-ben megalakult a Nemzeti Fogyasztói Liga mint az első bejegyzett civil fogyasztóvédelmi szervezet. Európai uniós csatlakozásunk kézenfekvően veti fel, hogy megemlítsük, az EU alapokmányaiban csak az 1993-as Maastricht-i Szerződésben fogalmazódtak meg konkrétan a fogyasztóvédelmi közösségi feladatok, míg 1997-ben az Amszterdami Szerződés 153. cikke egyértelműen jelöli ki a fogyasztóvédelmi politika fő irányait és céljait. Az unió 2002-ben megfogalmazta a 2006-ig szóló közösségi fogyasztóvédelmi politika stratégiáját, amelynek legfontosabb elemei a Magyar Köztársaság kormányának II. fogyasztóvédelmi politikájában emelkedtek a kormányzati politika szintjére.
A most útjára induló Fogyasztóvédelmi Szemle az előttünk álló feladatok számbavételét, az optimális megoldások keresését és megtalálását, a jövő kihívásaira való felkészülést kívánja segíteni. Kérem, segítse Ön is törekvéseink, céljaink megvalósítását, előfizetőként, olvasóként, együttgondolkodóként és a kiadvány szakértőjeként vagy vitapartnerként.
A magyar fogyasztóvédelemnek - amely döntően az állami intézmények és hatóságok, valamint az egyre fejlődő civil szervezetek munkáján alapul - vannak vitathatatlan eredményei, megoldandó, gyakran újratermelődő problémái és jövőbeni feladatai. Az eredmények között az immár hatéves fogyasztóvédelmi törvény, az áruk szabad áramlása mellett kialakított piacfelügyeleti rendszer, a fejlődő civil szervezetek és az egyes önkormányzatok részéről lassan megnyilvánuló érdeklődés érdemel említést. Jelenkori feladataink és gondjaink a mintegy másfél évtizede robbanásszerűen megnyíló piaci változásokból, a választék hirtelen bővüléséből, a piaci szereplők rövid távú gondolkodásából és az új körülményekre még nem kellően felkészült fogyasztói magatartásból adódnak. A megváltozott társadalmi és gazdasági viszonyok között még ma is túlzott a fogyasztói igény egy paternalista állami, hatósági védelem iránt. A jövőbeni teendőinket az Európai Unióhoz való csatlakozás, ezen belül annak fogyasztóvédelmi rendszerébe való integrálódás, az országhatárokon átnyúló kereskedelem és szolgáltatások határozzák meg.
A szerző az FVF főigazgatója, e folyóirat szerkesztőbizottságának elnöke