Uniós elnökségre készülőben

Szerző: Dékány Sándor

Uniós elnökségre készülőben

Szerzõ: Dékány Sándor

Kilenc hónap múlva, 2011. január 1-jétől fél esztendőn át hazánk tölti be a soros EU-elnökséget; a tavaly decembertől hatályos Lisszaboni Szerződés szellemében létrejött, első alkalommal, 18 hónapon keresztül működő új irányítási modell (csoportos elnökség), a spanyol-belga-magyar trió tagjaként. A már jóval korábban elkezdődött közös felkészülést követően, hamarosan primátust kap a konkrét magyar projekt legfontosabb tartalmi, formai elemeinek végső keretbe foglalása. Mindezt megelőzően világosan látni kell: a trió politikai céljai hosszabb távra szólnak, a kormányközi együttműködéssel szemben az EU-intézmények erősítését szorgalmazzák. A prioritásoknak (egyebek között a nemzetközi pénzintézetek reformja, az energiabiztonság javítása, a globális klímatárgyalások sikerre vitele, a bővítés kérdései, a Lisszaboni Szerződéssel együtt járó intézményi változások, a 2014-2020 közötti keretköltségvetés előkészítése, a több évre szóló bel- és igazságügyi program végrehajtása) a pénzügyi-gazdasági világválság napjainkban is tapasztalható negatív hatásai közepette kell érvényt szerezni; éppen ezért már a spanyol EU-elnökség idején elfogadják az EU 2020 stratégiát, várhatóan rámutatva a 10 esztendővel ezelőtt ugyancsak Lisszabonban meghatározott versenystratégia teljes körű felülvizsgálatának fontosságára. Itt Brüsszelben, nevük elhallgatását kérő diplomaták, nemzetközi szakértők egy része jelenleg úgy véli, a magyar EU-elnökség idején nem kerül sor Bulgária és Románia csatlakozására a Schengeni Egyezményhez, Horvátország felvételére, s elképzelhető, hogy az Európai Bizottság csak jövő év második felében, már a lengyel EU-elnökség idején rukkol elő hivatalos javaslatával a 2014-2020 közötti pénzügyi tervre vonatkozóan; s tudni érdemes, az áprilisi országgyűlési képviselő-választások után a hatalomra jutó új kormánynak milyen üzeneteket küldenek a magyar elnökségi projekt véglegesítéséhez az unió központjából. Természetesen a fenti információk módosulhatnak, a magyar EU-elnökség idejére bizonyára számos, figyelemre méltó, a közösség által is támogatható programot készítenek elő a szakértők. A közel félmilliárdnyi uniós polgár életét, legfontosabb, mindannyiunk hétköznapjait befolyásoló ügyek felkarolása, az egységesebb, integráltabb Európa fejlesztéssel összefüggő tematikus, részkezdeményezések bemutatásán, a Duna-völgyi stratégia elfogadásán túl, célszerű lenne az egyes szakpolitikák részterületeinek megújítására előkészítő projektet összeállítani. Talán maradandót kellene, lehetne alkotni az intenzívebb jogszabály-előkészítésben, az agrárium s az élelmiszerbiztonság néhány kérdésében, a mindenkori elnökség tevékenységének átláthatóságáért, az átlag-embereknek szóló még hatékonyabb uniós kommunikációért és a fogyasztóvédelem területén. Ez utóbbi közé sorolható a számos, közel húsz esztendeje hatályban lévő, fogyasztókat érintő irányelv felülvizsgálatának előkészítése, a most folyó uniós fogyasztóvédelmi jogi kodifikáció s az EU-s normák tagállami harmonizációjának felgyorsítása, továbbá az uniós intézmények (Európai Bizottság, Miniszterek Tanácsa, Európa Tanács, Európai Parlament) fogyasztóvédelemmel összefüggő feladatainak még erőteljesebb összehangolása. A remélhetően sikeres magyar EU-elnökséget előkészítő szakértők sokat tehetnek az egyes szakpolitikák presztízsének növeléséért, de ami fontosabb Magyarország imázsának további építéséért, erősítéséért. S mindehhez – brüsszeli mérce szerint – a nemzetközi sajtónak folyamatos, hatékony, magas színvonalú, újabb és újabb információkat kínáló, kreatív, sokszínű média-tájékoztatásra van szüksége. Kormánytisztviselők, diplomaták, a rendszeres tájékoztatásért felelős sajtós munkatársak, elnökségi szóvivők részvételével.

História

Gazdaság-Fogyasztó

Paragrafus

Kilátó

Műhely

cimer

A honlap működése a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatásával valósult meg.

KEFEE logo