Március idusán lesz 20 esztendeje, hogy az ENSZ Közgyűlése döntött a fogyasztóvédelmi irányelvekről, amelyek általános elveket és konkrét tennivalókat fogalmaznak meg, jelezve az államok és kormányok ebbéli feladatait. Az Egyesült Nemzetek Szervezete Fogyasztói Érdekvédelmi Alapokmánya (Consumer Protection Charter) többek között deklarálja: „A kormányok fejlesszenek ki, szilárdítsanak meg és tartsanak fenn erős fogyasztóvédelmi politikát... A kormányok kötelesek létesíteni, illetve fenntartani a fogyasztóvédelmi rendelkezések kibocsátásához, végrehajtásához s ellenőrzéséhez megfelelő infrastruktúrát."
Természetesen a deklarációra nem minden előzmény nélkül került sor. Ehelyütt emlékeztetünk arra, hogy éppen 45 esztendővel ezelőtt, 1960-ban alapították a nemzeti fogyasztóvédelmi szervezetek a Fogyasztóvédelmi Világszervezetet (Consumers International). A nonprofit szövetségnek napjainkban az öt kontinens 115 országából mintegy 250 szervezet a tagja; a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség és jogelődje 1970 óta társult tagként vesz részt a londoni székhelyű CI munkájában, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület 1997 óta teljes jogú tag. Az előzmények köréből kiemelkedő mérföldkő volt 1962, amikor az USA akkori elnöke, John Fitzgerald Kennedy a kongresszushoz intézett üzenetében négy fogyasztói alapjogot határozott meg, amit azóta a fogyasztói mozgalom újabb négy alap joggal egészített ki. A fundamentumok, az európai közösségi fogyasztóvédelem kialakításának irányába tett meghatározó lépések közé tartozott az Európa Tanács egyik 1975. évi határozata, amely az EGK első, előzetes programja volt a fogyasztók védelméről és informálásáról, amit megerősített, kiteljesített az Európai Unió által elfogadott 1997. évi Amszterdami Szerződés.
Az elmúlt két évtizedben a fogyasztói mozgalom ünnepe, a „Fogyasztók Világnapja" és az utóbbi esztendőkben a szorosan hozzá kapcsolódó „Fogyasztók Hete" rendezvénysorozat hazánkban is jó alkalmat kínált a hatósági és a civil fogyasztóvédők számára a csendes emlékezésre. Az eredmények összegezésére, az újabb teendők számbavételére, amelyekhez a szakmai mondanivalót minden esztendőben a Consumers International ajánlja. Az idén a génkezelt élelmiszerek forgalmazása elleni tiltakozás kerül fókuszba. A megyei programokon, előadásokon, tanácskozásokon, lakossági fórumokon, vetélkedőkön, sajtótájékoztatókon a mindennapok feladatainak ismertetésén túl, bizonyára szó esik a globalizálódó világban érvényesíthető fogyasztói érdekekről, azok hogyanjáról és képviseletéről. A tervek szerint az FVF március 17-én szakmai konferenciát rendez Budapesten. Jó is lesz, ha minél több helyen és minél több rendezvényre kerül sor, ugyanis az a tapasztalat, hogy az emberiség többsége, így hazánk lakossága sem tartja nyilván a Fogyasztók Világnapját. Pedig róluk, rólunk van szó. Nem csak az ünnepen. S még egy. Végre tudomásul kellene vennünk: a fogyasztóvédelem valójában szakma, vagy legalábbis fölnőhet hozzá ... A fogyasztóvédelem elsőrangú politikai ügy. (A cikk a „Fogyasztóvédelem" c. szaklap 2005/1-2. számában megjelent írás szerkesztett változata.)
A szerző e folyóirat főszerkesztője