A tájékozatatás kötelezettség

Szerző: Dékány Sándor

A tájékozatatás kötelezettség

Szerzõ: Dékány Sándor

Bármennyire hihetelen - a mai harmincas-negyvenes nemzedék számára bizonyára - a rendszerváltást, rendszerváltozást, rendszerváltoztatást megelőző közel másfél évtizedben a média tájékoztatása nem szívesség, kötelesség volt. Természetesen manipulált, állampárti érdekektől vezérelt információk jutottak az olvasókhoz, rádióhallgatókhoz, televíziónézőkhöz; céltudatosan, eszközként, de rendszeresen. Igaz: kellő objektivitást, igazságtartalmat, tényleges valóságábrázolást nemegyszer mellőzve, legfeljebb árnyalt megfogalmazásban értesülhettünk mindennapjainkról, országunk s a világ dolgairól. S ma? A politikamentes szakmai tevékenység, a szakpolitikák érvényre juttatása, de közéletünk egésze joggal igényelné, igényli a fentebb írt axiómák ( külön bizonyítás nélkül elfogadott alapvetés) is minősíthető gondolatiságot. A politikai, elsősorban intézményi rendszerváltozás, a piacgazdaság feltételeinek megteremtése - igaz, nehézkes működése - napjainkban is jól hasznosítható, konvertálható, értékteremtő eszközt, értéknövelő módszereket remél a naprakész tájékoztatástól, a nyilvánosság erejétől. Csak hát... Szűkebb szakterületünkre - de más, áttételesen fogyasztókat védő szervezetekre koncentrálva - elmondható: a honi fogyasztóvédelem szolgáltató jellegének erősítéséhez, a jelenlegi koncepció szerinti társadalmasításhoz, e szakágazat politikamntességéhez, hatalomerősítő, gyarapító intézkedések racionális, a vállalkozók, a fogyasztók, a kisemberek által is tolerálható mértékének, módszerének meghatározához mindenképpen szükségeltetik a sokszínű differenciált tájékoztatás. Nemcsak a külső információ áramoltatásra ( a sajtó részére) van szükség. Legalább ennyire fontos a belső információ áramoltatás (hatósági szakemberek, érdek-képviseleti, kamarai, önkormányzati szakértők, folyamatos hazai, nemzetközi tapasztaltokkal kiegészített ismeretgyarapítása). E helyütt a módszert tekintve hangsúlyozandó a "kétirányú utca" elmélete. A fogyasztóvédelmi szaksajtó szócső szerepe csak is akkor lehet hatékony, ha nemcsak a szaklapok munkatársai végzik a dolgukat, szerzik az újabb és újabb információkat az olvasók tájékoztatására, de a fogyasztóvédelem ügykörében érdekelt mindegyik hatóság fontosnak tartja saját médiájának rendszeres, a lapszerkesztést elősegítő tájékoztatást. Hiszen napjainkban is bőven van miről beszélni. Elég ha csak a kereskdelmi, szolgáltató cégek fokozódó társadalmi felelősségvállalásáról, a fogyasztóvédelmi szervezetek ellenőrző tevékenységének hatékonyságáról, vagy éppen a szakmai műhelyekben mindinkább felvetődő témáról, a fogyasztóvédelem gazdaság vagy versenyeszköz szerepének primátusáról szólunk. 

História

Gazdaság- Fogyasztó

Paragrafus

Kilátó

Műhely

Szemle

cimer

A honlap működése a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatásával valósult meg.

KEFEE logo